Page 28 - Ath Airport Profile
P. 28
04. Οι Επιχειρηματικές μας Δραστηριότητες
τις αεροπορικές εταιρείες που σημειώνουν την υψηλότερη ΣΑΚΑ υπήρξε αποτέλεσμα των επί 6 μηνών διαβουλεύσεων
ανάπτυξη επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα μεταξύ του ΔΑΑ και όλων των αρμόδιων αρχών (ΥΠΑ /
Αθηνών. Αεροπορική Αρχή, ΥΠΑ/ Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας,
Διεύθυνση Αστυνόμευσης Αερολιμένα). Η έκδοση του
Τον Νοέμβριο του 2008, φιλοξενήσαμε στην Αθήνα το 123ο Αεροδρομίου βασίστηκε στην τελευταία τροποποίηση των
Schedules Conference της ΙΑΤΑ, το οποίο προσέλκυσε κανονισμών, στην αξιοποίηση της άσκησης αντιμετώπισης
περισσότερους από 1.200 εκπροσώπους από 300 αεροπορικές έκτακτης ανάγκης και στα πορίσματα πραγματικών περιστατικών,
εταιρείες και περισσότερα από 200 αεροδρόμια. Κατά τη σε συνδυασμό με τις πλέον πρόσφατες καίριες ανάγκες, ως
διάρκεια του συνεδρίου, παρουσιάσαμε τα αναπτυξιακά μας αυτές έχουν προσδιοριστεί από τους εμπλεκόμενους φορείς.
προγράμματα και τα οφέλη χωρητικότητας, καθώς επίσης Μια σημαντική αλλαγή συγκριτικά με την προηγούμενη έκδοση
και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αγοράς. ήταν η δημιουργία της Επιτροπής Διαχείρισης Καταστάσεων
Ανάγκης και της Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων (CMB), που
Όσον αφορά στις εμπορευματικές λειτουργίες του αεροδρομίου, βρίσκονται στο υψηλότερο βάθρο της ιεραρχίας, σε συνδυασμό
συνεχίζουμε την ολοκληρωμένη προσέγγισή μας μέσω με την Επιτροπή Διαχείρισης Επικοινωνίας Κρίσεων, η οποία είναι
τακτικών συναντήσεων με την εμπορευματική κοινότητα του υπεύθυνη για την υλοποίηση της επικοινωνιακής πολιτικής.
αεροδρομίου όπου οι φορείς διαχείρισης εμπορευμάτων και
οι αντίστοιχες κρατικές αρχές αναλαμβάνουν το συντονισμό Ως μέρος της προσπάθειάς μας να εντάξουμε τη θεωρία στην
των θεμάτων λειτουργίας. Κατά το 2008, η επιτροπή διόρισε πράξη, διοργανώσαμε διάφορες ασκήσεις εκπαίδευσης όπως
από κοινού έναν τελωνειακό σύμβουλο δίδοντας έμφαση απαιτείται (π.χ. κανονισμοί ICAO, διατάξεις ΥΠΑ) προκειμένου να
στην απλούστευση των εμπορευματικών ροών, που αξιολογήσουμε τις δυνατότητες ανταπόκρισης, να βελτιώσουμε
αναμένεται να επιτείνουν ακόμη περαιτέρω τις προοπτικές τις επιχειρησιακές ικανότητές μας και τις ικανότητες διαχείρισης
ανάπτυξης της εμπορευματικής αγοράς. Επιπλέον, το συμβάντων, να εντοπίσουμε και να επιδιορθώσουμε προβλήματα,
Τελωνείο συμφώνησε να εκτελωνίζει τα εμπορεύματα των να αποτρέψουμε την αυταρέσκεια που κάνει τα ενδιαφερόμενα
ναυλωμένων πτήσεων που καταφθάνουν στο αεροδρόμιο μέρη να πιστεύουν ότι «αυτό δεν πρόκειται να συμβεί σε εμάς»,
μετά τα μεσάνυχτα. Τέλος, ένα σημαντικό επίτευγμα ήταν η αλλά κυρίως προκειμένου να εκπληρώσουμε τις δεσμεύσεις
κοινή ανάπτυξη ενός εργαλείου αξιολόγησης της ποιότητας μας προς το επιβατικό κοινό, τους επιχειρησιακούς μας εταίρους
των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης εμπορευμάτων και τους εργαζομένους μας.
που παρέχονται στο ΔΑΑ από τρίτα μέρη.
Κατά τη διάρκεια του 2008, διεξαγάγαμε ασκήσεις επί χάρτου
4.6 Διασφάλιση της Λειτουργίας μας και ασκήσεις διαχείρισης καταστάσεων ανάγκης που σχετίζονται
με τις διαδικασίες του αεροδρομίου για την αντιμετώπιση
4.6.1 Διαχείριση κρίσεων ενδεχόμενων διαρροών καυσίμου από τους αγωγούς
καυσίμου, τη μετακίνηση ακινητοποιημένου αεροσκάφους,
Ενεργώντας σύμφωνα με το πλαίσιο επιχειρησιακής ετοιμότητας, καταστάσεις διάσωσης και πυρόσβεσης σε σταθμό καυσίμου,
η Εταιρεία Αεροδρομίου, παρότι δεσμεύεται να παρέχει τα εκκένωση κτιρίου, αντιμετώπιση περιστατικού γρίπης των
υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, δεν παύει να είναι διαρκώς πτηνών, καταστάσεις εκχιονισμού αεροσκάφους κτλ. Μια
προετοιμασμένη ώστε να αντιμετωπίσει το χειρότερο πιθανό αξιοσημείωτη άσκηση ετοιμότητας ευρείας κλίμακας έλαβε
σενάριο, φροντίζοντας παράλληλα για την ύπαρξη επαρκούς χώρα τον Νοέμβριο του 2008, με σενάριο ένα αεροπορικό
σχεδιασμού προκειμένου να διαχειριστεί όλες τις αναμενόμενες ατύχημα εκτός αερολιμένα. Η άσκηση έλαβε χώρα στο λόφο
ή μη αναμενόμενες καταστάσεις ανάγκης. Κατά τη διάρκεια Ζαγανίου και υπήρξε προσομοίωση συντριβής αεροσκάφους
του 2008, είχαμε ακόμα πιο στενή συνεργασία με όλους με πολλούς τραυματίες και εκδήλωση πυρκαγιάς, δίνοντας τη
τους επιχειρησιακούς μας εταίρους στην προσπάθειά μας να δυνατότητα σε όλες τις υπηρεσίες να δοκιμάσουν τα συστήματα,
ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα και στις απαιτήσεις των τις τεχνικές και τις δυνατότητές τους για την αντιμετώπιση
περιστάσεων. καταστάσεων ανάγκης.
Έως τις αρχές του 2008, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε έντονα Άσκηση ετοιμότητας ευρείας κλίμακας 2008:
καιρικά φαινόμενα, διατηρώντας ταυτόχρονα το υψηλότερο Περισσότερα από 300 άτομα συμμετείχαν, 120 προσκε-
δυνατό επίπεδο ασφάλειας, επιχειρησιακής συνέχειας και άνεσης κλημένοι των ενδιαφερόμενων μερών στο ρόλο
των επιβατών. Αναβαθμίσαμε την υποδομή του αεροδρομίου παρατηρητή
τόσο στην περιοχή πτητικής δραστηριότητας όσο και στην
περιοχή εξυπηρέτησης του κοινού ώστε να είμαστε σε θέση Πέραν του ΔΑΑ, συμμετείχαν όλες οι ενδιαφερόμενες υπηρεσίες,
να αντιμετωπίσουμε τα όποια μελλοντικά έντονα καιρικά κυρίως η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, η ΥΠΑ,
φαινόμενα. Επιπλέον, αναθεωρήσαμε και επανασχεδιάσαμε τις η Πυροσβεστική Υπηρεσία Αερολιμένα, το Πυροσβεστικό
εταιρικές μας διαδικασίες (π.χ. Επιχειρήσεις Χειμερινής Περιόδου, Σώμα, η Ελληνική Αστυνομία, η Υπηρεσία Επείγουσας Ιατρικής
Συντονιστικό Κέντρο Απο-/Αντιπάγωσης κτλ.) και βοηθήσαμε Βοήθειας Αερολιμένα, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας
ακόμα περισσότερο τους εταίρους μας να επικαιροποιήσουν (ΕΚΑΒ), η British Airways, και η Swissport. Για τη διασφάλιση της
τις δικές τους διαδικασίες. ετοιμότητας αναπτύχθηκε ένα σχέδιο βελτίωσης σε συμφωνία
με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Όπως κάθε χρόνο, σύμφωνα με το πρόγραμμα, ο ΔΑΑ
αναθεώρησε την τρέχουσα έκδοση του Σχεδίου Αντιμετώπισης
Καταστάσεων Ανάγκης Αερολιμένα (ΣΑΚΑ). Η 4η έκδοση του
τις αεροπορικές εταιρείες που σημειώνουν την υψηλότερη ΣΑΚΑ υπήρξε αποτέλεσμα των επί 6 μηνών διαβουλεύσεων
ανάπτυξη επιβατικής κίνησης στον Διεθνή Αερολιμένα μεταξύ του ΔΑΑ και όλων των αρμόδιων αρχών (ΥΠΑ /
Αθηνών. Αεροπορική Αρχή, ΥΠΑ/ Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας,
Διεύθυνση Αστυνόμευσης Αερολιμένα). Η έκδοση του
Τον Νοέμβριο του 2008, φιλοξενήσαμε στην Αθήνα το 123ο Αεροδρομίου βασίστηκε στην τελευταία τροποποίηση των
Schedules Conference της ΙΑΤΑ, το οποίο προσέλκυσε κανονισμών, στην αξιοποίηση της άσκησης αντιμετώπισης
περισσότερους από 1.200 εκπροσώπους από 300 αεροπορικές έκτακτης ανάγκης και στα πορίσματα πραγματικών περιστατικών,
εταιρείες και περισσότερα από 200 αεροδρόμια. Κατά τη σε συνδυασμό με τις πλέον πρόσφατες καίριες ανάγκες, ως
διάρκεια του συνεδρίου, παρουσιάσαμε τα αναπτυξιακά μας αυτές έχουν προσδιοριστεί από τους εμπλεκόμενους φορείς.
προγράμματα και τα οφέλη χωρητικότητας, καθώς επίσης Μια σημαντική αλλαγή συγκριτικά με την προηγούμενη έκδοση
και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αγοράς. ήταν η δημιουργία της Επιτροπής Διαχείρισης Καταστάσεων
Ανάγκης και της Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων (CMB), που
Όσον αφορά στις εμπορευματικές λειτουργίες του αεροδρομίου, βρίσκονται στο υψηλότερο βάθρο της ιεραρχίας, σε συνδυασμό
συνεχίζουμε την ολοκληρωμένη προσέγγισή μας μέσω με την Επιτροπή Διαχείρισης Επικοινωνίας Κρίσεων, η οποία είναι
τακτικών συναντήσεων με την εμπορευματική κοινότητα του υπεύθυνη για την υλοποίηση της επικοινωνιακής πολιτικής.
αεροδρομίου όπου οι φορείς διαχείρισης εμπορευμάτων και
οι αντίστοιχες κρατικές αρχές αναλαμβάνουν το συντονισμό Ως μέρος της προσπάθειάς μας να εντάξουμε τη θεωρία στην
των θεμάτων λειτουργίας. Κατά το 2008, η επιτροπή διόρισε πράξη, διοργανώσαμε διάφορες ασκήσεις εκπαίδευσης όπως
από κοινού έναν τελωνειακό σύμβουλο δίδοντας έμφαση απαιτείται (π.χ. κανονισμοί ICAO, διατάξεις ΥΠΑ) προκειμένου να
στην απλούστευση των εμπορευματικών ροών, που αξιολογήσουμε τις δυνατότητες ανταπόκρισης, να βελτιώσουμε
αναμένεται να επιτείνουν ακόμη περαιτέρω τις προοπτικές τις επιχειρησιακές ικανότητές μας και τις ικανότητες διαχείρισης
ανάπτυξης της εμπορευματικής αγοράς. Επιπλέον, το συμβάντων, να εντοπίσουμε και να επιδιορθώσουμε προβλήματα,
Τελωνείο συμφώνησε να εκτελωνίζει τα εμπορεύματα των να αποτρέψουμε την αυταρέσκεια που κάνει τα ενδιαφερόμενα
ναυλωμένων πτήσεων που καταφθάνουν στο αεροδρόμιο μέρη να πιστεύουν ότι «αυτό δεν πρόκειται να συμβεί σε εμάς»,
μετά τα μεσάνυχτα. Τέλος, ένα σημαντικό επίτευγμα ήταν η αλλά κυρίως προκειμένου να εκπληρώσουμε τις δεσμεύσεις
κοινή ανάπτυξη ενός εργαλείου αξιολόγησης της ποιότητας μας προς το επιβατικό κοινό, τους επιχειρησιακούς μας εταίρους
των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης εμπορευμάτων και τους εργαζομένους μας.
που παρέχονται στο ΔΑΑ από τρίτα μέρη.
Κατά τη διάρκεια του 2008, διεξαγάγαμε ασκήσεις επί χάρτου
4.6 Διασφάλιση της Λειτουργίας μας και ασκήσεις διαχείρισης καταστάσεων ανάγκης που σχετίζονται
με τις διαδικασίες του αεροδρομίου για την αντιμετώπιση
4.6.1 Διαχείριση κρίσεων ενδεχόμενων διαρροών καυσίμου από τους αγωγούς
καυσίμου, τη μετακίνηση ακινητοποιημένου αεροσκάφους,
Ενεργώντας σύμφωνα με το πλαίσιο επιχειρησιακής ετοιμότητας, καταστάσεις διάσωσης και πυρόσβεσης σε σταθμό καυσίμου,
η Εταιρεία Αεροδρομίου, παρότι δεσμεύεται να παρέχει τα εκκένωση κτιρίου, αντιμετώπιση περιστατικού γρίπης των
υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, δεν παύει να είναι διαρκώς πτηνών, καταστάσεις εκχιονισμού αεροσκάφους κτλ. Μια
προετοιμασμένη ώστε να αντιμετωπίσει το χειρότερο πιθανό αξιοσημείωτη άσκηση ετοιμότητας ευρείας κλίμακας έλαβε
σενάριο, φροντίζοντας παράλληλα για την ύπαρξη επαρκούς χώρα τον Νοέμβριο του 2008, με σενάριο ένα αεροπορικό
σχεδιασμού προκειμένου να διαχειριστεί όλες τις αναμενόμενες ατύχημα εκτός αερολιμένα. Η άσκηση έλαβε χώρα στο λόφο
ή μη αναμενόμενες καταστάσεις ανάγκης. Κατά τη διάρκεια Ζαγανίου και υπήρξε προσομοίωση συντριβής αεροσκάφους
του 2008, είχαμε ακόμα πιο στενή συνεργασία με όλους με πολλούς τραυματίες και εκδήλωση πυρκαγιάς, δίνοντας τη
τους επιχειρησιακούς μας εταίρους στην προσπάθειά μας να δυνατότητα σε όλες τις υπηρεσίες να δοκιμάσουν τα συστήματα,
ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα και στις απαιτήσεις των τις τεχνικές και τις δυνατότητές τους για την αντιμετώπιση
περιστάσεων. καταστάσεων ανάγκης.
Έως τις αρχές του 2008, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε έντονα Άσκηση ετοιμότητας ευρείας κλίμακας 2008:
καιρικά φαινόμενα, διατηρώντας ταυτόχρονα το υψηλότερο Περισσότερα από 300 άτομα συμμετείχαν, 120 προσκε-
δυνατό επίπεδο ασφάλειας, επιχειρησιακής συνέχειας και άνεσης κλημένοι των ενδιαφερόμενων μερών στο ρόλο
των επιβατών. Αναβαθμίσαμε την υποδομή του αεροδρομίου παρατηρητή
τόσο στην περιοχή πτητικής δραστηριότητας όσο και στην
περιοχή εξυπηρέτησης του κοινού ώστε να είμαστε σε θέση Πέραν του ΔΑΑ, συμμετείχαν όλες οι ενδιαφερόμενες υπηρεσίες,
να αντιμετωπίσουμε τα όποια μελλοντικά έντονα καιρικά κυρίως η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, η ΥΠΑ,
φαινόμενα. Επιπλέον, αναθεωρήσαμε και επανασχεδιάσαμε τις η Πυροσβεστική Υπηρεσία Αερολιμένα, το Πυροσβεστικό
εταιρικές μας διαδικασίες (π.χ. Επιχειρήσεις Χειμερινής Περιόδου, Σώμα, η Ελληνική Αστυνομία, η Υπηρεσία Επείγουσας Ιατρικής
Συντονιστικό Κέντρο Απο-/Αντιπάγωσης κτλ.) και βοηθήσαμε Βοήθειας Αερολιμένα, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας
ακόμα περισσότερο τους εταίρους μας να επικαιροποιήσουν (ΕΚΑΒ), η British Airways, και η Swissport. Για τη διασφάλιση της
τις δικές τους διαδικασίες. ετοιμότητας αναπτύχθηκε ένα σχέδιο βελτίωσης σε συμφωνία
με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Όπως κάθε χρόνο, σύμφωνα με το πρόγραμμα, ο ΔΑΑ
αναθεώρησε την τρέχουσα έκδοση του Σχεδίου Αντιμετώπισης
Καταστάσεων Ανάγκης Αερολιμένα (ΣΑΚΑ). Η 4η έκδοση του