Page 95 - 2board31
P. 95
και το χωριό του, τα Καρδάμυλα, είναι σημείο ανα- την παρακολούθηση της υγείας των ναυτικών και Ως Έλληνες είμαστε ένας λαός που αναζητούσε την
φοράς και εστία ναυτοσύνης: «Τελευταία είδα σε ένα του προσωπικού της εταιρείας, έχει ασχοληθεί και τύχη του στα πέρατα της οικουμένης. Είμαστε ένας
βιβλίο ότι η Χίος ήταν κόρη του Ποσειδώνα. Σπάω με την υγεία των ναυτικών σε ερευνητικό επίπεδο ναυτικός λαός. «Μέγα το της θαλάσσης κράτος»,
το κεφάλι μου και κάθε φορά δίνω άλλη απάντηση: κι έχει γράψει σχετικά βιβλία, όπως το Υγεία εν Πλω όπως είχε πει και ο Περικλής. Η ναυτιλία των Ελ-
πρώτα έγινε ο μύθος και μετά οι Χιώτες ναυτικοί ή και το Ναυτικό Βοήθημα, έργο για το οποίο έχει τι- λήνων υπήρχε και όταν δεν υπήρχε Ελλάς. Και όταν
πρώτα υπήρξαν οι Χιώτες ναυτικοί και μετά δημιουρ- μηθεί και από την Ακαδημία Αθηνών. δεν υπήρχε καν χώρα κυβερνωμένη υπό Ελλήνων.
γήθηκε ο μύθος;». Στο νησί, από το 2010, λειτουρ- Ας ξεκινήσουμε από το πρώτο σας μπάρκο. Νιώ- Ακόμα και οι Ρωμαίοι ναυτίλους Έλληνες χρησιμο-
γεί το Ίδρυμα Μαρία Τσάκος-Διεθνές Κέντρο Ναυ- σατε φόβο; ποιούσαν, για να μην αναφερθώ και στους Πέρσες.
τικής Έρευνας και Παράδοσης, που στεγάζεται σε Τότε οι προοριζόμενοι για τα βαπόρια έπρεπε να Αλλά και αργότερα. Και βάσει του ευπροσάρμοστου
ένα ιστορικό νεοκλασικό του τόπου. Το 2013 ο Κα- έχουν προϋπηρεσία στα καΐκια, που ταξίδευαν συνή- του Έλληνα, ανάλογα με τις ανάγκες, τα πλοία εγί-
πετάνιος και το Ίδρυμα πραγμάτωσαν το όραμα της θως στο Αιγαίο. Περιττό να τονίσω πως οι συνθήκες νοντο πολεμικά από εμπορικά. Και όταν χρειάστηκε
αείμνηστης κόρης του Μαρίας δημιουργώντας στα εργασίας, υπηρεσίας, καθώς και η συμπεριφορά των να θυσιαστούν για την πατρίδα, θυσιάστηκαν με τους
Καρδάμυλα το Σπίτι της Μαρίας-Στέγη Παιδείας και ανωτέρων μας, ήταν τόσο δύσκολες και σκληρές, που ίδιους τους καραβοκύρηδες στο τιμόνι.
Πολιτισμού, όπου φοιτούν 20 παιδιά. Οπως έχει το- λειτουργούσαν ως ο ανώτατος βαθμός σκληραγώ- Τι έχει προσφέρει η «κοινωνία των πλοίων»,
νίσει στο παρελθόν, στόχος είναι να γίνει ένας πυ- γησης. Έτσι, όταν αξιωθήκαμε να ναυτολογηθούμε όπως έχετε πει, στη χώρα και τι μπορεί να δώ-
ρήνας αριστείας και προόδου. Καταλυτικός άξονας στα ποντοπόρα πλοία, μας φάνηκε πως ήταν κρου- σει στο μέλλον;
στη ζωή του Καπετάν Παναγιώτη είναι φυσικά η οι- αζιέρα. Είχαμε ηλεκτρικό ψυγείο. Γεμάτο. Ζεστό νε- Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο ότι η πατρίδα μας,
κογένεια, με άξιο συνεργάτη και συνεχιστή τον υιό ρό, κρεβάτι, φως και ωράριον εργασίας! Δεν φοβή- υπό οιανδήποτε μορφή κι ονομασία ανά τους αιώ-
του, Νίκο Τσάκο, ο οποίος, πέραν της ενασχόλησής θηκα, κυρίως γιατί τότε δεν είχαμε συναίσθηση του νες, οφείλει το μεγαλείο και την ύπαρξή της στη θά-
του με τις οικογενειακές επιχειρήσεις, έχει εδραιω- κινδύνου και η ανάγκη για επιβίωση ήταν μεγάλη. λασσα και τους ανθρώπους της. Από τον μικρότερο
θεί ως μια προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας στον Παιδικά χρόνια στη Χίο. Πώς ήταν; μούτσο μέχρι τους επώνυμους ναυμάχους και κα-
τομέα της ναυτιλίας. Πρωταγωνιστικό ρόλο, βέβαια, Δύσκολα. Μεγάλωσα μες στην Κατοχή, μες στις ραβοκύρηδες. Ευεργεσίες έχουν γίνει πολλές, όλα
έχει ως εμπνευστής, συμπαραστάτης και σύντροφος στερήσεις, σε νησί, σε χωριό, ανάμεσα σε ηλικιω- καμωμένα από ανθρώπους της διασποράς, εμπό-
ζωής του Καπετάν Παναγιώτη, η σύζυγός του, δρ Ει- μένους και γυναικόπαιδα, καθότι οι άνδρες ταξίδευ- ρους, εμποροπλοιάρχους και τραπεζίτες. Οφεί-
ρήνη Σαρόγλου, ιατρός-καρδιολόγος και συγγραφέ- αν για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Δουλεύαμε για λουμε να τιμούμε αυτήν την προσφορά. Όσο για το
ας, η οποία, πέρα από το γεγονός ότι φροντίζει για να βοηθήσουμε την οικογένειά μας, πηγαίναμε στο μέλλον, για να μπορεί η «κοινωνία των πλοίων» να
σχολειό και πού και πού παίζαμε πετροπόλεμο. Με προσφέρει όσα δύναται και μπορεί, θα πρέπει και η
in numbers όλα αυτά τα δεδομένα, η μητέρα μας έπρεπε να μας κοινωνία αμφίδρομα να αγκαλιάσει τη ναυτιλία και
σκληραγωγήσει, για να μπορέσουμε να επιζήσου- τους ανθρώπους της.
380 million barrels of cargo με και να προετοιμαστούμε για μια ζωή δύσκολη. Σε τι κατάσταση βρίσκεται σήμερα η ελληνική
carried each year by Τι θυμάστε από τη μητέρα σας; ναυτοσύνη;
the Group’s tanker fleet Καθώς ο πατέρας μας ταξίδευε για πολλά χρόνια, Η ελληνική κοινωνία έχει δηλητηριαστεί σε καθετί
εκατομμύρια βαρέλια μεταφέρονται οι μητέρες μας ήταν όλος μας ο κόσμος. Αυτό στο παραγωγικό της. Έχει φύγει σε μεγάλο βαθμό η νοι-
ετησίως από το στόλο τάνκερ της οποίο καταλήξαμε είναι κυρίως δικό τους έργο, με κοκυροσύνη και η ναυτοσύνη, όμως μένει η μαγιά.
Tsakos Group. την υπομονή, την καρτερικότητα, την επιμονή, τη δύ- Δίνοντας δουλειά σε Ελληνόπουλα, δεν αντιμετωπί-
ναμη και κυρίως την αυταπάρνησή τους. Η μητέρα ζεις μόνο την υπάρχουσα ανεργία, αλλά διατηρείς
74vessels comprise the Group’s current μου ήταν όπως περιέγραφε τη μητέρα του ο Καζα- την ελληνικότητα της ναυτιλίας. Οι ξένοι που προ-
fleet consisting of tanker, container ντζάκης στην Αναφορά στον Γκρέκο: «Η μάνα μου, σλαμβάνουμε στα πλοία μας δεν παίρνουν μόνο τα
and dry cargo ships. | πλοια συναπαρτιζουν το μια άγια γυναίκα. Με υπομονή, μ’ αντοχή κι όλη τη λεφτά μας, παίρνουν και την τέχνη μας. Και αύριο
στολο τησ εταιρειασ, που αποτελειται απο τανκερ, γλύκα της γης απάνω της». τα παιδιά μας, τα εγγόνια μας, θα τους βρουν μπρο-
containers και πλοια ξηρου φορτιου. Γιατί δημιουργήσατε ένα ίδρυμα με έμφαση στη στά τους, ανταγωνιστές.
διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτι- Για τους Έλληνες εφοπλιστές έχουν ακουστεί πολ-
1.25% of global 1970 σμού στην Ουρουγουάη; λά για τη στάση τους στην κρίση. Η αντίδραση του
Στην Ουρουγουάη οι άνθρωποι είναι εγγράμματοι Kαπετάνιου εδώ είναι έντονη:
seaborne transportation Establishment of και ανοιχτοί. Γνωρίζουν για τον αρχαίο αλλά και τον Ό,τι βγάζουμε από τη θάλασσα, το επενδύουμε στη
των διεθνων μεταφορων Tsakos Shipping σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, όπως και σε όλη τη θάλασσα και το επιστρέφουμε στην κοινωνία. Είναι
and Trading S.A. Λατινική Αμερική. Ένας Βορειοαμερικανός δεν έχει εθνική προσφορά. Πόσο λίγοι το αντιλαμβανόμεθα
Ίδρυση της Tsakos αυτήν την έφεση. Αντίθετα, οι Λατινοαμερικανοί μα- και το συναισθανόμεθα αυτό! Λοιπόν, οι Έλληνες
Shipping γνητίζονται από καθετί ελληνικό και από τη γλώσσα εφοπλιστές επενδύουν τα πάντα στη δουλειά τους.
and Trading S.A. μας. Έτσι λοιπόν σκεφτήκαμε ότι δεν θα ήταν άσχη- Η δουλειά τους δεν είναι στην Ελλάδα; Οι εταιρείες
μα να δημιουργηθεί ένας χώρος, όπου θα διδάσκο- τους δεν είναι ελληνικές; Αυτή η εταιρεία, τι είναι; Και
GIANNIS DIMOTSIS 20 students attend every year Maria’s νται ελληνικά, στοιχεία του πολιτισμού μας, χοροί. τα πλοία που κάνουν την ελληνική ναυτιλία πρώτη
House in Kardamyla Chios. | μαθητές Οι άνθρωποι αυτοί είναι υπερήφανοι που γνωρίζουν στον κόσμο επί δεκαετίες τώρα; Δηλαδή, πρέπει να
φοιτούν κάθε χρόνο στο Σπίτι της ελληνικά και κάθε χρόνο μια μεγάλη ομάδα επισκέ- κάνουμε τον ξενοδόχο για να γίνουμε καλοί Έλλη-
Μαρίας (Maria’s House) στα Καρδάμυλα της Χίου. πτεται τη χώρα μας! Είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές νες; Είναι 50-100 εκατομμύρια δολάρια επένδυση το
μας. Έχουν γεμίσει ελληνικά ονόματα παντού: Πλα- καθένα από αυτά τα πλοία. Δεν είναι εθνικός πλού-
τεία Αθηνάς, Σκουέλα Γκρέτσια. Την Ελλάδα λοιπόν τος; Δεν είναι επένδυση ελληνική; Η προσφορά της
τη βρίσκεις μπροστά σου! ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία είναι τεράστια,
Ποιες είναι οι ιστορικές ρίζες της ελληνικής ναυ- διαχρονική και ευελπιστούμε με τη συμβολή όλων
τιλίας; να διευρυνθεί ακόμα περισσότερο.
95
φοράς και εστία ναυτοσύνης: «Τελευταία είδα σε ένα του προσωπικού της εταιρείας, έχει ασχοληθεί και τύχη του στα πέρατα της οικουμένης. Είμαστε ένας
βιβλίο ότι η Χίος ήταν κόρη του Ποσειδώνα. Σπάω με την υγεία των ναυτικών σε ερευνητικό επίπεδο ναυτικός λαός. «Μέγα το της θαλάσσης κράτος»,
το κεφάλι μου και κάθε φορά δίνω άλλη απάντηση: κι έχει γράψει σχετικά βιβλία, όπως το Υγεία εν Πλω όπως είχε πει και ο Περικλής. Η ναυτιλία των Ελ-
πρώτα έγινε ο μύθος και μετά οι Χιώτες ναυτικοί ή και το Ναυτικό Βοήθημα, έργο για το οποίο έχει τι- λήνων υπήρχε και όταν δεν υπήρχε Ελλάς. Και όταν
πρώτα υπήρξαν οι Χιώτες ναυτικοί και μετά δημιουρ- μηθεί και από την Ακαδημία Αθηνών. δεν υπήρχε καν χώρα κυβερνωμένη υπό Ελλήνων.
γήθηκε ο μύθος;». Στο νησί, από το 2010, λειτουρ- Ας ξεκινήσουμε από το πρώτο σας μπάρκο. Νιώ- Ακόμα και οι Ρωμαίοι ναυτίλους Έλληνες χρησιμο-
γεί το Ίδρυμα Μαρία Τσάκος-Διεθνές Κέντρο Ναυ- σατε φόβο; ποιούσαν, για να μην αναφερθώ και στους Πέρσες.
τικής Έρευνας και Παράδοσης, που στεγάζεται σε Τότε οι προοριζόμενοι για τα βαπόρια έπρεπε να Αλλά και αργότερα. Και βάσει του ευπροσάρμοστου
ένα ιστορικό νεοκλασικό του τόπου. Το 2013 ο Κα- έχουν προϋπηρεσία στα καΐκια, που ταξίδευαν συνή- του Έλληνα, ανάλογα με τις ανάγκες, τα πλοία εγί-
πετάνιος και το Ίδρυμα πραγμάτωσαν το όραμα της θως στο Αιγαίο. Περιττό να τονίσω πως οι συνθήκες νοντο πολεμικά από εμπορικά. Και όταν χρειάστηκε
αείμνηστης κόρης του Μαρίας δημιουργώντας στα εργασίας, υπηρεσίας, καθώς και η συμπεριφορά των να θυσιαστούν για την πατρίδα, θυσιάστηκαν με τους
Καρδάμυλα το Σπίτι της Μαρίας-Στέγη Παιδείας και ανωτέρων μας, ήταν τόσο δύσκολες και σκληρές, που ίδιους τους καραβοκύρηδες στο τιμόνι.
Πολιτισμού, όπου φοιτούν 20 παιδιά. Οπως έχει το- λειτουργούσαν ως ο ανώτατος βαθμός σκληραγώ- Τι έχει προσφέρει η «κοινωνία των πλοίων»,
νίσει στο παρελθόν, στόχος είναι να γίνει ένας πυ- γησης. Έτσι, όταν αξιωθήκαμε να ναυτολογηθούμε όπως έχετε πει, στη χώρα και τι μπορεί να δώ-
ρήνας αριστείας και προόδου. Καταλυτικός άξονας στα ποντοπόρα πλοία, μας φάνηκε πως ήταν κρου- σει στο μέλλον;
στη ζωή του Καπετάν Παναγιώτη είναι φυσικά η οι- αζιέρα. Είχαμε ηλεκτρικό ψυγείο. Γεμάτο. Ζεστό νε- Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο ότι η πατρίδα μας,
κογένεια, με άξιο συνεργάτη και συνεχιστή τον υιό ρό, κρεβάτι, φως και ωράριον εργασίας! Δεν φοβή- υπό οιανδήποτε μορφή κι ονομασία ανά τους αιώ-
του, Νίκο Τσάκο, ο οποίος, πέραν της ενασχόλησής θηκα, κυρίως γιατί τότε δεν είχαμε συναίσθηση του νες, οφείλει το μεγαλείο και την ύπαρξή της στη θά-
του με τις οικογενειακές επιχειρήσεις, έχει εδραιω- κινδύνου και η ανάγκη για επιβίωση ήταν μεγάλη. λασσα και τους ανθρώπους της. Από τον μικρότερο
θεί ως μια προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας στον Παιδικά χρόνια στη Χίο. Πώς ήταν; μούτσο μέχρι τους επώνυμους ναυμάχους και κα-
τομέα της ναυτιλίας. Πρωταγωνιστικό ρόλο, βέβαια, Δύσκολα. Μεγάλωσα μες στην Κατοχή, μες στις ραβοκύρηδες. Ευεργεσίες έχουν γίνει πολλές, όλα
έχει ως εμπνευστής, συμπαραστάτης και σύντροφος στερήσεις, σε νησί, σε χωριό, ανάμεσα σε ηλικιω- καμωμένα από ανθρώπους της διασποράς, εμπό-
ζωής του Καπετάν Παναγιώτη, η σύζυγός του, δρ Ει- μένους και γυναικόπαιδα, καθότι οι άνδρες ταξίδευ- ρους, εμποροπλοιάρχους και τραπεζίτες. Οφεί-
ρήνη Σαρόγλου, ιατρός-καρδιολόγος και συγγραφέ- αν για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Δουλεύαμε για λουμε να τιμούμε αυτήν την προσφορά. Όσο για το
ας, η οποία, πέρα από το γεγονός ότι φροντίζει για να βοηθήσουμε την οικογένειά μας, πηγαίναμε στο μέλλον, για να μπορεί η «κοινωνία των πλοίων» να
σχολειό και πού και πού παίζαμε πετροπόλεμο. Με προσφέρει όσα δύναται και μπορεί, θα πρέπει και η
in numbers όλα αυτά τα δεδομένα, η μητέρα μας έπρεπε να μας κοινωνία αμφίδρομα να αγκαλιάσει τη ναυτιλία και
σκληραγωγήσει, για να μπορέσουμε να επιζήσου- τους ανθρώπους της.
380 million barrels of cargo με και να προετοιμαστούμε για μια ζωή δύσκολη. Σε τι κατάσταση βρίσκεται σήμερα η ελληνική
carried each year by Τι θυμάστε από τη μητέρα σας; ναυτοσύνη;
the Group’s tanker fleet Καθώς ο πατέρας μας ταξίδευε για πολλά χρόνια, Η ελληνική κοινωνία έχει δηλητηριαστεί σε καθετί
εκατομμύρια βαρέλια μεταφέρονται οι μητέρες μας ήταν όλος μας ο κόσμος. Αυτό στο παραγωγικό της. Έχει φύγει σε μεγάλο βαθμό η νοι-
ετησίως από το στόλο τάνκερ της οποίο καταλήξαμε είναι κυρίως δικό τους έργο, με κοκυροσύνη και η ναυτοσύνη, όμως μένει η μαγιά.
Tsakos Group. την υπομονή, την καρτερικότητα, την επιμονή, τη δύ- Δίνοντας δουλειά σε Ελληνόπουλα, δεν αντιμετωπί-
ναμη και κυρίως την αυταπάρνησή τους. Η μητέρα ζεις μόνο την υπάρχουσα ανεργία, αλλά διατηρείς
74vessels comprise the Group’s current μου ήταν όπως περιέγραφε τη μητέρα του ο Καζα- την ελληνικότητα της ναυτιλίας. Οι ξένοι που προ-
fleet consisting of tanker, container ντζάκης στην Αναφορά στον Γκρέκο: «Η μάνα μου, σλαμβάνουμε στα πλοία μας δεν παίρνουν μόνο τα
and dry cargo ships. | πλοια συναπαρτιζουν το μια άγια γυναίκα. Με υπομονή, μ’ αντοχή κι όλη τη λεφτά μας, παίρνουν και την τέχνη μας. Και αύριο
στολο τησ εταιρειασ, που αποτελειται απο τανκερ, γλύκα της γης απάνω της». τα παιδιά μας, τα εγγόνια μας, θα τους βρουν μπρο-
containers και πλοια ξηρου φορτιου. Γιατί δημιουργήσατε ένα ίδρυμα με έμφαση στη στά τους, ανταγωνιστές.
διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτι- Για τους Έλληνες εφοπλιστές έχουν ακουστεί πολ-
1.25% of global 1970 σμού στην Ουρουγουάη; λά για τη στάση τους στην κρίση. Η αντίδραση του
Στην Ουρουγουάη οι άνθρωποι είναι εγγράμματοι Kαπετάνιου εδώ είναι έντονη:
seaborne transportation Establishment of και ανοιχτοί. Γνωρίζουν για τον αρχαίο αλλά και τον Ό,τι βγάζουμε από τη θάλασσα, το επενδύουμε στη
των διεθνων μεταφορων Tsakos Shipping σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, όπως και σε όλη τη θάλασσα και το επιστρέφουμε στην κοινωνία. Είναι
and Trading S.A. Λατινική Αμερική. Ένας Βορειοαμερικανός δεν έχει εθνική προσφορά. Πόσο λίγοι το αντιλαμβανόμεθα
Ίδρυση της Tsakos αυτήν την έφεση. Αντίθετα, οι Λατινοαμερικανοί μα- και το συναισθανόμεθα αυτό! Λοιπόν, οι Έλληνες
Shipping γνητίζονται από καθετί ελληνικό και από τη γλώσσα εφοπλιστές επενδύουν τα πάντα στη δουλειά τους.
and Trading S.A. μας. Έτσι λοιπόν σκεφτήκαμε ότι δεν θα ήταν άσχη- Η δουλειά τους δεν είναι στην Ελλάδα; Οι εταιρείες
μα να δημιουργηθεί ένας χώρος, όπου θα διδάσκο- τους δεν είναι ελληνικές; Αυτή η εταιρεία, τι είναι; Και
GIANNIS DIMOTSIS 20 students attend every year Maria’s νται ελληνικά, στοιχεία του πολιτισμού μας, χοροί. τα πλοία που κάνουν την ελληνική ναυτιλία πρώτη
House in Kardamyla Chios. | μαθητές Οι άνθρωποι αυτοί είναι υπερήφανοι που γνωρίζουν στον κόσμο επί δεκαετίες τώρα; Δηλαδή, πρέπει να
φοιτούν κάθε χρόνο στο Σπίτι της ελληνικά και κάθε χρόνο μια μεγάλη ομάδα επισκέ- κάνουμε τον ξενοδόχο για να γίνουμε καλοί Έλλη-
Μαρίας (Maria’s House) στα Καρδάμυλα της Χίου. πτεται τη χώρα μας! Είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές νες; Είναι 50-100 εκατομμύρια δολάρια επένδυση το
μας. Έχουν γεμίσει ελληνικά ονόματα παντού: Πλα- καθένα από αυτά τα πλοία. Δεν είναι εθνικός πλού-
τεία Αθηνάς, Σκουέλα Γκρέτσια. Την Ελλάδα λοιπόν τος; Δεν είναι επένδυση ελληνική; Η προσφορά της
τη βρίσκεις μπροστά σου! ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία είναι τεράστια,
Ποιες είναι οι ιστορικές ρίζες της ελληνικής ναυ- διαχρονική και ευελπιστούμε με τη συμβολή όλων
τιλίας; να διευρυνθεί ακόμα περισσότερο.
95