Page 224 - 2board 37

 

 

 

 

 

Page 224 - 2board 37
P. 224
ΙΣΣUE | APR-JUN 2017

γνωρίσεις τον έντονο νυχτερινό ρυθμό μιας ολοζώντανης what we call “reading the city, in sectors”, when you take κόψεις με μαχαίρι ένα κτίριο. Αυτό βέβαια η κρίση το απο-
πόλης. Και προσθέτοντας μια ακόμα διανυκτέρευση, βρί- a building and carve it up with a knife. Of course the cri- σάρθρωσε, ωστόσο θα βρει κανείς μια εκπληκτική δομή: τα
σκεσαι στη μοναδική Ύδρα, στις Μυκήνες ή στον «ομφαλό sis annihilated this, yet one can still find an amazing in- ισόγεια της πόλης είναι καταστήματα, είναι αλληλεπιδρά-
της γης», στους Δελφούς. frastructure: the ground floors of the apartment buildings σεις και συναντήσεις ανθρώπων. Η δομή της Αθήνας είναι
Τιείναιαυτόπου ένας ταξιδιώτηςθαβρει μόνο στην Αθήνα; are shops, places of interaction and meetings between πολυκατοικίες τριών τεσσάρων πεζόδρομων. Αν το δού-
Κάθε πόλη έχει τις ομορφιές της, δεν διεκδικούμε αποκλει- people. The structure of Athens is made up of apartment με σαν μια μακέτα, θα καταλάβουμε ότι μόνο τα ισόγεια
στικότητες. Όμως μόνο στην Αθήνα, μπορείς να περπατήσεις buildings with three or four pavements. When we visu- έχουν μαγαζιά, όπου μπαίνεις, βγαίνεις, περπατάς σε πε-
στους ίδιους δρόμους που περπάτησε κάποτε ο Σωκράτης alize this as a model, we realise that shops can be found ζοδρόμια. Ανεξαρτήτως αν είναι πλέον εγκαταλελειμμένα.
και ο Περικλής. Και μόνο στην Αθήνα ξεδιπλώνεται μπρο- only on the ground floor, where you enter, exit, and walk Βγαίνεις από την πολυκατοικία σου κι έρχεσαι σε επαφή
στά στον επισκέπτη η ιστορία 5000 χρόνων, από τον Κυκλα- on pavements. Regardless of the fact that they are now με ανθρώπους στα μαγαζιά. Άρα αυτό είναι από τα πιο εν-
δικό Πολιτισμό μέχρι τη Σύγχρονη Τέχνη της Documenta 14! abandoned. You exit your apartment building and come διαφέροντα πολεοδομικά στοιχεία της Αθήνας, που σπα-
Τι λείπει και τι περισσεύει στην Αθήνα; in contact with other people in the shops. So this is one of νίζει σαν οργάνωση... Είναι ένας τρόπος αξιοποίησης που
Λείπει η θεσμική διάθεση να κάνουμε την Αθήνα κορυφαίο the more interesting urban planning elements of Athens, τη χαρακτηρίζει ως μια από τις πιο ενδιαφέρουσες σε ανά-
τουριστικό προορισμό, με λίγα λόγια λείπει ο συντονισμός which is rare. It is a method of utilization that character- γνωση δομής πόλη.
στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Περισσεύει όμως κέφι, αυ- izes Athens as one of the more interesting city structures
θορμητισμός και χαμόγελο εκ μέρους των ανθρώπων της to read and study. STATHIS LIVATHINOS
πόλης απέναντι στους επισκέπτες. Κι αυτό νομίζω αντισταθ- Tι είναι τελικά η Αθήνα;
μίζει τις ελλείψεις μας και συχνά κερδίζει τις εντυπώσεις. Είναι πόλη της Ευρώπης αλλά και πόλη ανατολικών στοιχεί- This landscape guarantees modern performances that
ων. Βρίσκεται στην καρδιά του πολιτισμού και ταυτόχρονα showcase young Greek writers and directors who have
WE DESIGN έχει μια αποσαθρωμένη και αποδιοργανωμένη δομή. Άρα not worked at the National Theatre before. We have also
είναι μια πόλη των αλλαγών. Περιέχει το κλασικό, αλλά πά- opened up to embrace other artistic disciplines, such as
Mε βάση την ιδιότητά σας, πώς συνεισφέρετε στην Αθήνα; ντα είναι κάπως διαφορετική, γιατί, κατά κάποιον περίεργο dance theatre, musical theatre, dramatic theatre, contem-
Θεανώ Πετρίδου: Φαντάζομαι τη δουλειά μου, μέσα από συ- λόγο, έχει δυνατότητες αντίστασης, μη προσανατολισμένες porary European literature, and more. And of course, we
νεργασίες με ξενοδοχεία, καταστήματα, εταιρείες και άλλα, συμπεριφορές, μια ετερότητα που βγάζει πάντα έναν δια- are collaborating with a variety of organisations, such as
να έχει ένα ρόλο αστικής ανθρωπολογίας. Να ξεναγεί τον φορετικό χαρακτήρα από την ομοιοποίηση. Η διαφοροποί- museums, for the very first time. In fact, our collaboration
επισκέπτη ασυνείδητα από τη μια γειτονιά της Αθήνας στην ηση της Αθήνας είναι, πρώτα απ’ όλα, τοπογραφική, με την with the Benaki Museum and our performances there, or
άλλη, χωρίς αρχιτεκτονικά ή ιστορικά ορόσημα αναφοράς. ετερότητα και τη σχέση με τη θάλασσα. Και οι άλλες μεσο- our workshops at the prisons, are the most exciting pro-
Μια βόλτα, όπου η συνάντηση με μια επιγραφή ενός ξενο- γειακές πόλεις έχουν φως και θάλασσα, δεν έχουν όμως jects the National Theatre is involved in.
δοχείου του κέντρου της πόλης ή το ξεφύλλισμα ενός με- αυτήν την «εντασάρα». So what can we expect in the next few months?
νού εστιατορίου γίνεται παιχνίδι, λέει κάτι για την πόλη. Τι επιβιώνει και τι ανθίσταται στη σύγχρονη Αθήνα; You can look forward to two pieces at the Athens Festi-
Τιείναιαυτόπου ένας ταξιδιώτηςθαβρει μόνο στην Αθήνα; Από το παρελθόν της, η Ακρόπολη, ο Βράχος, η αρχαιότη- val; “Peace” by Aristophanes and an opera theatre perfor-
Φίλιππος Φωτιάδης: Πολύχρωμες λαϊκές αγορές, φραπέδες, τα. Η Αθήνα έχει ένα χαρακτηριστικό που μόνο η Ρώμη το mance with music by Nikos Kypourgos and the participa-
θερινά σινεμά, ζογκλέρ στα φανάρια, παραστάσεις του Κα- έχει, με άλλον τρόπο. Περιλαμβάνει αρχαίο και σύγχρονο, tion of the Camerata for the first time, and Giorgos Petrou.
ραγκιόζη, εκκλησίες παντού, ετοιμόρροπα διατηρητέα κτίρια, ενώ δεν έχει τίποτα ενδιάμεσο. Ασύμβατα πράγματα με- We are also staging “Alkistis” by Euripides directed by Kat-
αρχαία μνημεία που μας κάνουν περήφανους για την κληρο- ταξύ τους ή συμβατά υπάρχουν χωρίς διάμεσα, χωρίς κα- erina Evangelatou in her first appearance at the Theatre of
νομιά μας και σκεπτικούς για την κατάντια μας. Όλα ασφυ- μία διαμεσολάβηση. Η στέγη, ας πούμε, έχει έναν σύγχρο- Epidaurus. There are also the performances at the Bena-
κτικά περικυκλωμένα από την παρεξηγημένη πολυκατοικία νο ηλιακό θερμοσίφωνα και αν προσέξουμε, η λεγόμενη ki Museum, four performances in one day for those who
σε αμέτρητες παραλλαγές: η ελληνική εκδοχή του -σχεδόν τέταρτη όψη της Αθήνας, οι ταράτσες της, όλες επικοινω- missed them as they were sold out.
«φτιάξ’ το μόνος σου»- κτιρίου κατοικιών με τα γραμμικά νούν με την Ακρόπολη, όλες μα όλες. Είναι η συνύπαρξη Is there anything beautiful about Athens?
μπαλκόνια που προβάλλουν την ιδιωτική ζωή κάθε νοικο- ενός σύγχρονου ηλιακού θερμοσίφωνα με το πολύτιμο και There are many. Even taking a walk to the sea, and back,
κυριού πάνω από τους δρόμους της πόλης. καρυκευμένο μνημείο. is enough.
Τι λείπει και τι περισσεύει στην Αθήνα; Τι σε συναρπάζει στη φθορά; Τι έχετε αποκομίσει μέχρι στιγμής;
Σέργιος Φωτιάδης: Το design στην Ελλάδα τα τελευταία χρό- Ο άνθρωπος μετά τον 15-16ο αιώνα και κυρίως τον 17ο αι- Το θέατρο είναι πάντα εκπλήξεις και συγκέντρωση εμπει-
νια εξελίσσεται, οι άνθρωποι έπαψαν να αρκούνται στην κλω- ώνα, οπότε η Ευρώπη άρχισε να εκτιμάει τα αρχαία ερεί- ρίας και γνώσης. Στο Εθνικό Θέατρο, η δουλειά ενός καλ-
νοποίηση των γνωστών συνταγών και ψάχνουν ή δημιουρ- πια, τότε η φθορά, η ταλαιπωρία της ζωής, εγγράφηκαν λιτεχνικού διευθυντή, όπως την καταλαβαίνω εγώ του-
γούν το διαφορετικό. Έτσι, σε μια βόλτα στην Αθήνα, μπο- στην πεζογραφία... Η Ελλάδα τον 19ο αιώνα οικοδομήθη- λάχιστον, δεν είναι να πραγματοποιήσεις μόνο το δικό
ρεί κανείς πλέον να βρει, εκτός των φολκλόρ και κλασικών κε γύρω από ένα ερείπιο. Συγκεκριμένα, η Αθήνα οικο- σου προσωπικό όραμα, αλλά να αναδείξεις ό,τι καλύτε-
αναμνηστικών, αντικείμενα με πιο σύγχρονη αισθητική και δομήθηκε γύρω από τα θραύσματα της Ακρόπολης. Κα- ρο και δημιουργικό υπάρχει στη χώρα και ταυτόχρονα
άποψη, που συμβάλλουν στο να χτίζεται μια νέα ταυτότητα. τά κάποιον περίεργο τρόπο, οικοδομήθηκε εξαρχής ως να μη χάσεις τον εαυτό σου κάνοντας τον μάνατζερ και
Αυτό, άλλωστε, ως We Design κάνουμε με τη σειρά αντικει- ερείπιο. Δεν φθάρηκε στο χρόνο, εξαρχής είχε μια κατα- μόνο. Είναι ένας πολύπλοκος και ταυτόχρονα πολύ ευ-
μένων, αναμνηστικών ή μη, που σχεδιάζουμε και παράγουμε, κερματισμένη, αποσπασματική δομή, με σπαράγματα που αίσθητος ρόλος, που καταλαβαίνω ότι τον νιώθουν όλοι
με στοιχεία και αναφορές, εμπνευσμένες από την Ελλάδα. την καθιστούσαν ένα σύγχρονο ερείπιο. Επιπλέον, μιλώ- όσοι βρίσκονται στην κορυφή ενός τέτοιου οργανισμού.
ντας για τοπογραφία, η κρίση έχει πολλά στοιχεία, κοινά Από τη μια, πρέπει να ασκήσεις την ανθρώπινη πλευρά
ΥIORGOS TZIRTZILAKIS με την εγκατάλειψη. Μας υποχρεώνει να κοιτάμε γύρω σου, ώστε να ακούς και να αφουγκράζεσαι τι συμβαίνει
μας, γιατί αυτή η διάχυτη στο λεκανοπέδιο παραίτηση μας ανάμεσα στους τριακόσιους ανθρώπους που υπηρετούν
In addition, with regard to topography, the crisis has many φτάνει σε αυτό το σημείο... Πρέπει να εκπαιδευτούμε να το θέατρο. Από την άλλη, να μη χάσεις επαφή με την κοι-
elements in common with abandonment. It forces us to συμβιώσουμε από κοινού. Πρέπει να εκπαιδεύσουμε το νωνία, γιατί το θέατρο είναι μια δουλειά που υπάρχει στο
look around, because our resignation, diffused throughout βλέμμα μας, τα σώματά μας. Η Αθήνα προτείνει μια αιχ- εδώ και τώρα μιας εποχής, δεν είναι ο κινηματογράφος
the area, brings us to this point… We need to be trained to μηρή ιδέα συμβίωσης. που υπάρχει στο εκεί και πάντα. Σίγουρα δεν πρέπει να
live together. We need to train our eyes, our bodies. Ath- Σαν οιωνός... ξεχνάμε ότι βρέθηκα στη διεύθυνση του Εθνικού Θεά-
ens suggests a harsh idea of symbiosis. Είναι η απαξίωση της υπεροχής της μορφής: η τελειότητα τρου στην πιο δύσκολη εποχή της χώρας μετά τον πό-
Like an omen… της μορφής εδώ χάνει την ισχύ της. Άρα, κανείς δεν έρχε- λεμο. Αυτό δημιουργεί ένα αγωνιώδες αλλά και πολύ
The depreciation of this wonderful form: the perfection of ται για αρχιτεκτονικά αριστουργήματα, εκτός από τα αρχαία ενδιαφέρον τοπίο, γεμάτο προκλήσεις.
form loses its energy. So nobody comes here for the ar- μνημεία. Δεν έχουμε, άλλωστε, αρχιτεκτονικά αριστουρ- Τι καινούργιο διατρέχει τη θητεία σας;
chitectural marvels, except for the ancient monuments. γήματα. Άρα αναθεωρούμε την έννοια του masterpiece, Όλοι μαζί σε μια γραμμή, η οποία εκπορεύεται από τη δι-
Besides, we do not really have any architectural master- του φετίχ των Δυτικών. Αυτό δίνει προτεραιότητα στις συγ- εύθυνση, προσπαθούμε, χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις, να
pieces. So we need to reassess the notion of the “master- γένειες που αναπτύσσονται σε ένα τέτοιο χωρικό πλαίσιο, δημιουργήσουμε ένα τοπίο, που να εξασφαλίζει σύγχρο-
piece”, this western fetish. This prioritizes the associations δηλαδή αποκτά προβάδισμα η σχέση. Κι αυτό φυσικά σχε- νο θέαμα αναδεικνύοντας νέους Έλληνες συγγραφείς και
developed within this landscape, and relationships become τίζεται με την ιδιαιτερότητα του περιβάλλοντος, του κλίμα- σκηνοθέτες που δεν έχουν εργαστεί ξανά στο Εθνικό Θέ-
all the more important. And this is directly related to the τος. Δεν μπορείς να συγκρίνεις τα apartment buildings του ατρο. Ταυτόχρονα, έχουμε ανοιχτεί και σε άλλες καλλι-
particularity of our environment and climate. You cannot Λονδίνου με τις αθηναϊκές πολυκατοικίες, όπου υπάγεται τεχνικές περιοχές, όπως το χοροθέατρο, το μουσικό θέ-
compare the apartment buildings in London with those in το παραλήρημα σχέσεων, η φρενίτιδα. Αυτό είναι ένα πο- ατρο, το δραματικό θέατρο, τη σύγχρονη ευρωπαϊκή λο-
Athens, which are subordinate to delusional relationships λύ ιδιαίτερο στοιχείο. γοτεχνία, κ.ά. Και, βεβαίως, η συνέργειά μας για πρώτη
and frenzy. This is a very particular element. Οι πολυκατοικίες είναι ιστορία από μόνες τους; φορά με οργανισμούς, όπως τα μουσεία. Αυτήν τη στιγμή,
Are apartment buildings a piece of history in their own right? Ένα άλλο στοιχείο που έχουν οι πολυκατοικίες είναι αυτό ό,τι πιο ενδιαφέρον συμβαίνει, νομίζω, στο Εθνικό Θέατρο
One more element featured by apartment buildings is που λέμε «διάβασμα της πόλης σε τομείς», όταν πάρεις και είναι η συνεργασία μας με το Μουσείο Μπενάκη και οι

224
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228