ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ
20 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2005
2004: Χρονιά ρεκόρ και διακρίσεων για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

Χρονιά ρεκόρ και διακρίσεων ήταν το 2004 για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών που σημείωσε αύξηση 11,5% στην επιβατική κίνηση σε σχέση με το 2003, φθάνοντας τα 13,7 εκατομμύρια επιβάτες. Πρόκειται για την υψηλότερη επιβατική κίνηση που έχει ποτέ καταγραφεί στην Αθήνα, ενώ ιστορικό ρεκόρ σημειώθηκε και στον αριθμό των πτήσεων που ανήλθαν σε 191.000 (+12,3%). Παράλληλα, ο όγκος των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν, σημείωσε αύξηση 8,4%, φθάνοντας στους 119.000 τόνους.

Συνολικά για το 2004, η κίνηση του εσωτερικού σημείωσε αλματώδη αύξηση της τάξεως του 17%, με 5,1 εκατομμύρια επιβάτες. Τα δρομολόγια εσωτερικού από/προς το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αυξήθηκαν κατά 10%, με δημοφιλέστερους προορισμούς βάσει της επιβατικής κίνησης τη Θεσσαλονίκη (+22,9%), το Ηράκλειο (+8,4%) και τη Ρόδο (+13,2%).

Επίσης, η διεθνής κίνηση σημείωσε ιστορικό ρεκόρ, με 8,5 εκατομμύρια επιβάτες (+8,4%), καταγράφοντας γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης σε όλες τις γεωγραφικές αγορές. Ειδικότερα, τη μεγαλύτερη αύξηση σημείωσαν οι αγορές της Αμερικής (+20,9%), της Μέσης Ανατολής (+13,9%) και της Αφρικής (+13,1%). Σημαντική αύξηση (+9,5%) παρουσίασε επίσης και η αγορά της Άπω Ανατολής που ανέκαμψε από την κρίση του 2003, ενώ η Ευρώπη συνεχίζει να σημειώνει σταθερή αύξηση (+7,5%). Το Λονδίνο παραμένει ο δημοφιλέστερος διεθνής προορισμός, ενώ ακολουθούν η Λάρνακα και το Παρίσι.

Τόσο η συνολική επίδραση των Ολυμπιακών Αγώνων, όσο και η επιτυχημένη στρατηγική που ακολουθεί με συνέπεια ο ΔΑΑ για την ανάπτυξη των αεροπορικών δραστηριοτήτων του, συνέβαλαν στην σημαντική ανάπτυξη της κίνησης τη χρονιά που πέρασε. Το 2004, ο ΔΑΑ κατέγραψε μέση αύξηση 400 πτήσεων την εβδομάδα, προσέθεσε 6 νέους διεθνείς προορισμούς στο δίκτυό του (Γλασκόβη, Κατοβίτσε/Κρακοβία, Λαχόρη, Μπολόνια, Πίζα, Τεργέστη) και προσέλκυσε 7 νέες αεροπορικές εταιρείες (SAS-Scandinavian, Helios Airways, Air Polonia, Air Scotland, Jetx, Volareweb, Wizz), 5 από τις οποίες είναι χαμηλού κόστους, γεγονός που στοιχειοθετεί την ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου. Η θεαματική ανάπτυξη των εταιρειών χαμηλού κόστους - φαινόμενο που παρατηρείται ευρέως στα αεροδρόμια της Ευρώπης - με την άφιξη νέων εταιρειών στο ΔΑΑ, αλλά και τον προγραμματισμό επιπλέον συχνοτήτων, οδήγησε το 2004 σε αύξηση 50,9% στις πτήσεις χαμηλού κόστους και 40,7% στην αντίστοιχη επιβατική κίνηση, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 9% των διεθνών επιβατών.

Η δυναμική αυτή πορεία κατατάσσει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ως το 3ο πιο γρήγορα αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο της Ευρώπης, βάσει των στοιχείων του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (Airports Council International / ACI), ανάμεσα σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια (επιβατική κίνηση άνω των 10 εκατομμυρίων ετησίως).

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έρευνα επιβατών που πραγματοποιείται από την εταιρεία ερευνών QED σε καθημερινή βάση, η αύξηση της
διεθνούς επιβατικής κίνησης συνοδεύθηκε πέρυσι - όπως και τα δύο προηγούμενα χρόνια - από αύξηση στον αριθμό των επιβατών εξωτερικού που ταξίδεψαν στο αεροδρόμιο της Αθήνας με σκοπό τον τουρισμό (+5.2% για το 2004).

Σε μια χρονιά που αποτέλεσε πρόκληση για το αεροδρόμιο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατάφερε να αντεπεξέλθει με απόλυτη επιτυχία στο στόχο της εξυπηρέτησης αυξημένου αριθμού πτήσεων, επιβατών και εμπορευμάτων, - τόσο κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων όσο και καθόλη τη χρονιά - διατηρώντας παράλληλα το υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών του, που το ανέδειξε για 2η συνεχή χρονιά «καλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης» (Βραβείo ΑΕΤRΑ / IATA) και το οποίο αποτυπώνεται σε όλες τις σχετικές έρευνες μέτρησης συνολικής ικανοποίησης επιβατών για το 2004.*

  • * «Έρευνα εικόνας Αεροδρομίου», πηγή: QED
  • «Έρευνα Επιβατών», πηγή: QED
  • «AETRA Study, Έρευνα Ικανοποίησης Επιβατών», πηγή: AETRA ( IATA / ACI )

Ακολουθούν γραφήματα με την κίνηση του 2004, την κατηγορία πτήσεων, τη γεωγραφική περιοχή, καθώς και τους προορισμούς με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.

Οι επιβάτες που διακινήθηκαν με τακτικές πτήσεις αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία της κίνησης του αεροδρομίου της Αθήνας (96,4%). Η τακτική κίνηση εξωτερικού παρουσίασε αύξηση επιβατών κατά 11,8%. Aξίζει να σημειωθεί ότι ένας σημαντικός παράγοντας που συνετέλεσε στο παραπάνω αποτέλεσμα, είναι η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης με εταιρείες χαμηλού κόστους (+40,7%) οι οποίες αντικατέστησαν σε μεγάλο βαθμό την κίνηση εξωτερικού με έκτακτες πτήσεις (charter).

Η επιβατική κίνηση από / προς την Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 86,7% της διεθνούς κίνησης του ΔΑΑ. Η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνετέλεσε στην αύξηση του μεριδίου της και την αντίστοιχη πτώση στο μερίδιο της υπόλοιπης Ευρώπης. Η Μέση Ανατολή και η Αφρική παρουσίασαν αύξηση του μεριδίου τους κατά 5,0% και 11,1%, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του αεροδρομίου σε κύρια περιφερειακή πύλη της Ν.Α Ευρώπης.

Η κατάταξη των μεγαλύτερων ελληνικών προορισμών παρουσίασε σημαντικές αλλαγές, με προορισμούς όπως η Μυτιλήνη, η Κως και η Χίος να σημειώνουν αξιοσημείωτη άνοδο της επιβατικής τους κίνησης και αντίστοιχη αύξηση του μεριδίου τους, αποσπώντας μερίδιο αγοράς από δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Κέρκυρα, η Σαντορίνη και η Μύκονος

Ο δημοφιλέστερος προορισμός από/προς την Αθήνα εξακολουθεί να είναι το Λονδίνο. Η Λάρνακα, που σημείωσε αύξηση της επιβατικής της κίνησης κατά 17,9%, ανήλθε στη δεύτερη θέση ξεπερνώντας το Παρίσι. Το Μόναχο, με άνοδο επιβατών της τάξεως του 23,9%, κατάφερε να αυξήσει το μερίδιο του στο 5,5%, ενώ αξιοσημείωτη είναι η θετική πορεία της Κωνσταντινούπολης, που πήρε τη δέκατη θέση από τη Ζυρίχη, παρουσιάζοντας αύξηση της επιβατικής της κίνησης κατά 26,2%.

Η Νέα Υόρκη, το Κάιρο και το Τελ Αβίβ παραμένουν οι τρεις πιο δημοφιλείς μη-Ευρωπαϊκοί προορισμοί από/προς την Αθήνα. Η Μπανγκόκ, με αύξηση της επιβατικής κίνησης 18,2% ανέκτησε την τέταρτη θέση, ενώ η Σιγκαπούρη ανέβηκε στην έκτη θέση ξεπερνώντας το Γιοχάνεσμπουργκ. Αξίζει να σημειωθεί η είσοδος του Μπαχρέιν στους δέκα πρώτους, μετά την επανασύνδεση της Αθήνας με το Μπαχρέιν με απευθείας πτήσεις.