Page 11 - Ath Airport Profile
P. 11
Εστιάζοντας

Ανάλυση και μέτρηση των
οικονομικο-κοινωνικών
επιπτώσεων του ΔΑΑ

Τα αεροδρόμια αναγνωρίζεται ότι έχουν αντίκτυπο τόσο στην τοπική όσο και στην ευρύτερη περιοχή την
οποία εξυπηρετούν, πέραν των άμεσων επιπτώσεων των αερομεταφορών. Συμβάλλουν σημαντικά στην
οικονομία και την κοινωνία, σε τοπική και ευρύτερη κλίμακα, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και οικονομική
ανάπτυξη, υπερβαίνοντας τα τοπικά και περιφερειακά σύνορα του χώρου του αεροδρομίου.
Σχετική μελέτη που αφορά στον οικονομικό αντίκτυπο του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών πραγματοποιήθηκε το
2008/9 από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αξιολογώντας τη συνολική προστιθέμενη αξία που παράγεται
καθώς και των θέσεων εργασίας που δημιουργούνται σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2007 και 2008 από την Εταιρεία Αεροδρομίου και την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία
και με τη χρήση ενός οικονομετρικού μοντέλου εισροών-εκροών, η μελέτη αξιολογεί τον οικονομικό
αντίκτυπο του αεροδρομίου με βάση:

• Τον άμεσο αντίκτυπο (π.χ. ΔΑΑ, αερομεταφορείς, χρήστες, παραχωρησιούχοι κ.λπ.)

• Τον έμμεσο αντίκτυπο (π.χ. μέσα μεταφοράς, ταξιδιωτικοί πράκτορες κ.λπ.)

• Την οριακή τουριστική δαπάνη

• Τις πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις που προκύπτουν από τον άμεσο και τον έμμεσο αντίκτυπο.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η μελέτη δεν έχει εκτιμήσει τις «καταλυτικές» επιπτώσεις του οικονομικού
αντίκτυπου του αεροδρομίου, έναν επιπλέον παράγοντα ο οποίος περιλαμβάνει την απασχόληση και τα
έσοδα που προκύπτουν για την οικονομία μέσα από τον ευρύτερο ρόλο που διαδραματίζει το αεροδρόμιο,
βελτιώνοντας την επιχειρηματική του παραγωγικότητα και προσελκύοντας οικονομικές δραστηριότητες όπως
ξένες επενδύσεις και εισερχόμενο τουρισμό.
Τα ευρήματα της μελέτης παρουσιάζουν ότι ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος του Διεθνή Αερολιμένα
Αθηνών ανέρχεται στο 2,1% του ΑΕΠ της Ελλάδας, ενώ παράλληλα δημιουργήθηκαν 63.000 θέσεις εργασίας.
Η συμβολή στο ΑΕΠ θεωρείται ιδιαιτέρως ικανοποιητική και συγκαταλέγεται ανάμεσα στις υψηλότερες
βάσει σχετικών μελετών που έχουν πραγματοποιηθεί για μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, οι οποίες
καταδεικνύουν ότι το κριτήριο εύρους κυμαίνεται στο 1,4% και 2,5% (York Aviation, 2004 μελέτη για το
Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων - ACI). Παράλληλα, η τελευταία συγκριτική μελέτη εκτιμά ότι η μέση
δημιουργία θέσεων εργασίας σε εθνικό επίπεδο ανέρχεται σε 2.950 θέσεις εργασίας ανά χίλιους επιβάτες,
ενώ ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών υπερβαίνει αυτό το όριο κατά 30% σε εθνικό και κατά 45% σε
περιφερειακό επίπεδο. Όσον αφορά σε τοπικό επίπεδο και σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης,
το αεροδρόμιο εισφέρει περίπου 8.067 θέσεις εργασίας σε κατοίκους των Μεσογείων, δημιουργώντας
ταυτόχρονα προστιθέμενη αξία ύψους €693 εκατ. προς την ίδια περιοχή. Επίσης, ο οικονομικός αντίκτυπος
του αεροδρομίου αντιστοιχεί στο 47% του ΑΕΠ που παράγεται στην περιοχή των Μεσογείων και στο 22%
της συνολικής απασχόλησης στην ίδια γεωγραφική περιοχή.

Πίνακας 2.2
Οικονοµκή Επίδραση ΔΑΑ

Ελλάδα % Ελλάδας % Αττικής % Περιοχής Μεσογείων
2,1% ΑΕΠ 3,2% ΑΕΠ 47% ΑΕΠ
Προστιθέµενη Αξία 4.890 22%
1,3% 2,6%
Δηµιουργία Θέσεων Εργασίας 63.143

Πηγή: Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών, 2009
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16