Page 34 - 2board35
P. 34
OCT-DEC 2016

Line Up!

WALKING IN THE HIGH LINE IS UNLIKE ANY OTHER EXPERIENCE
IN NEW YORK. | ΤΟ ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΣΤΟ HIGH LINE ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ
ΣΥΓΚΡΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ.

You float above the ground, at once connected THE DESIGN KEYS
to street life and far away from it. You can sit
surrounded by carefully tended plantings and THE DESIGNERS WERE LANDSCAPE
take in the sun and the Hudson River views, ARCHITECT JAMES CORNER OF
or you can walk the line as it slices between FIELD OPERATIONS AND THE
old buildings and past striking new ones. ARCHITECTURE FIRM OF DILLER
However until recently the High Line was an SCOFIDIO + RENFRO, WHO JOINED
urban relic. Many of its neighbors couldn't FORCES TO PRODUCE THE WINNING
wait to tear it down. Today, the locomotives SCHEME. THE DESIGN INCLUDED
are long gone, and the pedestrians have SLEEK WOODEN BENCHES THAT
emerged the victors. The black steel columns APPEAR TO PEEL UP FROM THE PARK
that once supported abandoned train SURFACE, BUT ALSO KEPT MANY
tracks now hold up an elevated park—part OF THE ORIGINAL TRAIN TRACKS,
promenade, part town square, part botanical SETTING THEM INTO PORTIONS OF
garden, opened in the summer of 2009. THE PAVEMENT AND LANDSCAPE. A
The line, which opened in 1934, was little WIDE RANGE OF PLANTINGS RECALL
used after the 1960s, although its final train, THE WILDFLOWERS AND WEEDS
carrying frozen turkeys, didn't travel down THAT HAD SPRUNG UP DURING THE
the track until 1980. | Μοιάζει να κινείσαι HIGH LINE’S LONG ABANDONMENT,
με μια ρευστότητα πάνω από το έδαφος. Να A WORK OF LANDSCAPE ARCHITECT
συνδέεσαι με τη ζωή στην πόλη αλλά και να PIET OUDOLF. | ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΧΕΔΙΑΣΑΝ
είσαι μακριά της. Μπορεί να καθίσεις ανάμεσα ΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΤΟΠΙΟΥ JAMES
σε περιποιημένα παρτέρια απολαμβάνοντας CORNER ΤΗΣ FIELD OPERATIONS,
τον ήλιο, με θέα τον ποταμό Χάντσον. Μπορεί ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ
και να περπατήσεις τη γραμμή που διακόπτεται ΓΡΑΦΕΙΟ DILLER SCOFIDIO +
από παλαιά και νέα κτίρια. Κι όμως, κάποτε RENFRO. ΑΥΤΟΙ ΕΝΩΣΑΝ ΤΙΣ
το High Line ήταν ένα αστικό απολίθωμα ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ
και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που ήθελαν να το ΞΥΛΙΝΑ ΠΑΓΚΑΚΙΑ, ΠΟΥ ΜΟΙΑΖΟΥΝ
εξαφανίσουν. Σήμερα τα βαγόνια έφυγαν ΝΑ ΑΝΑΔΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ
και οι περιπατητές ανακηρύχθηκαν νικητές. ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ. ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ, ΟΜΩΣ,
Οι μαύρες ατσάλινες κολόνες που κάποτε ΔΙΑΤΗΡΗΣΑΝ ΤΙΣ ΠΑΛΙΕΣ ΡΑΓΕΣ ΚΑΙ
υποβάσταζαν τις σιδηροδρομικές υποδομές ΤΙΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΑΝ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΧΩΡΟ.
τώρα στηρίζουν ένα υπερυψωμένο πάρκο, με Η ΦΥΤΕΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΗ ΚΑΙ
πεζόδρομους, πλατεία και βοτανικούς κήπους. ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΑ ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ
Η γραμμή αυτή άνοιξε το 1934 και από το ΚΑΙ ΤΗ ΒΛΑΣΤΗΣΗ, ΠΟΥ ΟΡΓΙΑΖΕ
1969 έπεσε σε αχρηστία, παρότι τα τρένα που ΟΤΑΝ ΤΟ HIGH LINE ΗΤΑΝ
κουβαλούσαν κατεψυγμένες γαλοπούλες ήταν ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΜΜΕΝΟ. Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ
εν κινήσει μέχρι το 1980. ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ
ΤΟΠΙΟΥ PIET OUDOLF.
34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39