Page 60 - 2BOARD 33
P. 60
some poet's words from the previous century has mostly been achieved via
the airplane.
Flying It goes without saying that this communication cannot
with time be achieved without airports. And so a number of them
were built around the city. The oldest airport was in
ατηενs is a city with many sides, many facets, the most Tatoi, from where airplanes flew to Thessaloniki before
beautiful, stamped in history and well-known for many the war. During that time the water planes I would spot
centuries αre still standing strong. | H ΑΘΗΝΑ ΕΙΝΑΙ as a child would also come from much further away,
ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΛΕΥΡΕΣ, ΠΟΛΛΕΣ ΟΨΕΙΣ. ΟΙ ΠΙΟ ΩΡΑΙΕΣ, and land on the sea in Faliro. Later, the Hasani airport
ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣTOΡΙΑ, ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ. was built, which during the war we feared would
be bombed. After the war was over, this airport was
D espite the destruction they have been Titos Patrikios expanded and modernized to eventually become the
subject to and are always accessible awarded poet & famous Elliniko Airport. That was where our journeys
to everyone. Some other aspects, writer | βραβευμενοσ to far-off lands always started from, where our friends
equally beautiful but less obvious, ποιητησ & συγγραφεασ from abroad would arrive to become acquainted with
can be discovered with ease. Of Athens, and Greece.
course, the city today also exhibits some bad sides, Yet, with the development of airplanes and an
which even those of us who live here often stumble increase in flights and travel came the need for a
across, as well as our friends from abroad who are bigger, more modern airport. This need ultimately
just passing through. But these, I find, do not have became the “Eleftherios Venizelos” airport in the
any staying power. Yet one of the main characteristics Spata area. Fifteen years have passed already
of modern Athens is its openness to the world, its and, despite the initial criticism and grumbling,
constant communication with other countries, other today everyone feels comfortable and secure upon
people, and other civilisations; a communication that departure, moved upon homecoming, and joy upon
arrival or return. The city of Athens remains open to
everyone thanks to its airport.
Οι πιο ωραίες, σφραγισμένες από την ιστορία και
γνωστές από αιώνες τώρα, παραμένουν στη θέση
τους παρά τις καταστροφές που υπέστησαν και είναι
πάντα ευπρόσιτες για όλους. Κάποιες άλλες, επίσης
ωραίες αλλά λιγότερο εμφανείς, μπορεί κανείς εύκολα
να τις ανακαλύψει. Βέβαια στη σημερινή πόλη μας
υπάρχουν και οι άσχημες πλευρές, στις οποίες συχνά
σκοντάφτουμε κι εμείς που ζούμε μέσα της και οι
περαστικοί ξένοι φίλοι μας. Όμως αυτές, νομίζω, δεν
έχουν τη δύναμη να μακροημερεύσουν. Πάντως, ένα
από τα κύρια χαρακτηριστικά της σύγχρονης Αθήνας
είναι το άνοιγμά της στον κόσμο, η συνεχής επικοινωνία
της με τις άλλες χώρες, τους άλλους ανθρώπους,
τους άλλους πολιτισμούς. Μια επικοινωνία που το
κυριότερο μέσο για την πραγμάτωσή της έγινε, από τον
προηγούμενο αιώνα, το αεροπλάνο. Είναι αυτονόητο
ότι αυτή η επικοινωνία δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς
αεροδρόμια. Έτσι γύρω από την Αθήνα έγιναν διάφορα
αεροδρόμια. Το πιο παλιό ήταν στο Τατόι, απ’ όπου
πριν από τον πόλεμο έφευγαν τα αεροπλάνα για τη
Θεσσαλονίκη. Τον ίδιο καιρό έρχονταν από πολύ πιο
μακριά υδροπλάνα, που τα έβλεπα, μικρό παιδί, να
προσθαλασσώνονται στο Φάληρο. Αργότερα έγινε το
αεροδρόμιο στο Χασάνι, που στα χρόνια του πολέμου
φοβόμαστε πως θα βομβαρδιστεί. Μετά τον πόλεμο
επεκτάθηκε, συγχρονίστηκε και έγινε το αεροδρόμιο
του Ελληνικού. Από εκεί άρχισαν τα ταξίδια μας για
μακρινούς τόπους, εκεί άρχισαν να έρχονται οι ξένοι
φίλοι μας για να γνωρίσουν την Αθήνα και την Ελλάδα.
CONTINUED ON PAGE222
60
the airplane.
Flying It goes without saying that this communication cannot
with time be achieved without airports. And so a number of them
were built around the city. The oldest airport was in
ατηενs is a city with many sides, many facets, the most Tatoi, from where airplanes flew to Thessaloniki before
beautiful, stamped in history and well-known for many the war. During that time the water planes I would spot
centuries αre still standing strong. | H ΑΘΗΝΑ ΕΙΝΑΙ as a child would also come from much further away,
ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΛΕΥΡΕΣ, ΠΟΛΛΕΣ ΟΨΕΙΣ. ΟΙ ΠΙΟ ΩΡΑΙΕΣ, and land on the sea in Faliro. Later, the Hasani airport
ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣTOΡΙΑ, ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ. was built, which during the war we feared would
be bombed. After the war was over, this airport was
D espite the destruction they have been Titos Patrikios expanded and modernized to eventually become the
subject to and are always accessible awarded poet & famous Elliniko Airport. That was where our journeys
to everyone. Some other aspects, writer | βραβευμενοσ to far-off lands always started from, where our friends
equally beautiful but less obvious, ποιητησ & συγγραφεασ from abroad would arrive to become acquainted with
can be discovered with ease. Of Athens, and Greece.
course, the city today also exhibits some bad sides, Yet, with the development of airplanes and an
which even those of us who live here often stumble increase in flights and travel came the need for a
across, as well as our friends from abroad who are bigger, more modern airport. This need ultimately
just passing through. But these, I find, do not have became the “Eleftherios Venizelos” airport in the
any staying power. Yet one of the main characteristics Spata area. Fifteen years have passed already
of modern Athens is its openness to the world, its and, despite the initial criticism and grumbling,
constant communication with other countries, other today everyone feels comfortable and secure upon
people, and other civilisations; a communication that departure, moved upon homecoming, and joy upon
arrival or return. The city of Athens remains open to
everyone thanks to its airport.
Οι πιο ωραίες, σφραγισμένες από την ιστορία και
γνωστές από αιώνες τώρα, παραμένουν στη θέση
τους παρά τις καταστροφές που υπέστησαν και είναι
πάντα ευπρόσιτες για όλους. Κάποιες άλλες, επίσης
ωραίες αλλά λιγότερο εμφανείς, μπορεί κανείς εύκολα
να τις ανακαλύψει. Βέβαια στη σημερινή πόλη μας
υπάρχουν και οι άσχημες πλευρές, στις οποίες συχνά
σκοντάφτουμε κι εμείς που ζούμε μέσα της και οι
περαστικοί ξένοι φίλοι μας. Όμως αυτές, νομίζω, δεν
έχουν τη δύναμη να μακροημερεύσουν. Πάντως, ένα
από τα κύρια χαρακτηριστικά της σύγχρονης Αθήνας
είναι το άνοιγμά της στον κόσμο, η συνεχής επικοινωνία
της με τις άλλες χώρες, τους άλλους ανθρώπους,
τους άλλους πολιτισμούς. Μια επικοινωνία που το
κυριότερο μέσο για την πραγμάτωσή της έγινε, από τον
προηγούμενο αιώνα, το αεροπλάνο. Είναι αυτονόητο
ότι αυτή η επικοινωνία δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς
αεροδρόμια. Έτσι γύρω από την Αθήνα έγιναν διάφορα
αεροδρόμια. Το πιο παλιό ήταν στο Τατόι, απ’ όπου
πριν από τον πόλεμο έφευγαν τα αεροπλάνα για τη
Θεσσαλονίκη. Τον ίδιο καιρό έρχονταν από πολύ πιο
μακριά υδροπλάνα, που τα έβλεπα, μικρό παιδί, να
προσθαλασσώνονται στο Φάληρο. Αργότερα έγινε το
αεροδρόμιο στο Χασάνι, που στα χρόνια του πολέμου
φοβόμαστε πως θα βομβαρδιστεί. Μετά τον πόλεμο
επεκτάθηκε, συγχρονίστηκε και έγινε το αεροδρόμιο
του Ελληνικού. Από εκεί άρχισαν τα ταξίδια μας για
μακρινούς τόπους, εκεί άρχισαν να έρχονται οι ξένοι
φίλοι μας για να γνωρίσουν την Αθήνα και την Ελλάδα.
CONTINUED ON PAGE222
60